Wednesday, March 28, 2007

Nu är det vår på riktigt!

Igår var jag ledig, men istället för att dega bort hela dagen släpade jag mig upp ganska skapligt, drog på mig blåstället och satte igång med att fixa i ordning scootrarna för våren.

Att byta olja i växellådan, gå igenom alla skruvar och bultar, göra rent luftfilter, ställa tomgången, spänna bromsvajrar, justera växlar och allt annat som bör göras gick förvånanvärt snabbt och smidigt. Båda scootrarna var klara och provkörda redan vid halv två.
Det enda jag inte gjorde var att tvätta av dem. I synnerhet motorerna skulle kunna få sig en rejäl rengöring eftersom de, som synes på kortet, är rätt dammiga. Egentligen skulle jag kanske behöva justera tändningen en smula också, i synnerhet på Touringen (den som är äldst av dem), men vem orkar det när solen skiner? Då vill man bara ut och köra istället.

Valde att ta årets premiärtur på Vespa P200:an. Mest för att jag kände för att dra på lite och den är en smula piggare än Touringen. Det var närmast obeskrivbart härligt att köra genom stan i solen, för att sedan ta sig ut på landsvägen mellan Sundbyholm och Torshälla för gasa på lite. Passade även på att svänga förbi återvinningscentralen Lilla Nyby för att kolla om de hade några kasserade toalettstolar. Det hade de inte, så om någon råkar sitta på en extra spolknapp (eller vad det nu kan heta) till en Gustavbergs-toastol får ni gärna hojta till!

Passade på att åka förbi och ta en fika hos mor och far också, så jag var väl inte hemma förrän vid fem/halv-fem, nöjd och glad efter att ha fått stilla scooterabstinensen som byggts upp under vintermånaderna. Nu väntar jag bara på att delarna jag beställt ifrån SIP Scootershop i Tyskland skall komma också...

Dagens:
Modest Mouse - Florida

2 comments:

Danne Fyris © said...

Låter grymt maan!
ÄNTLIGEN!

Skulle dock vilja se dej i diit blåställ! :)

Anonymous said...

Sweet dude!