Friday, February 23, 2007

Den har i alla fall ganska små hjul.

Nu har det äntligen hänt. Jag är bilägare! Det kanske inte är exakt den sorts bil jag föreställt mig köra, dock. Som den retro-snubbe jag är hade jag såklart helst haft någon tuff veteranare, alternativt en fräsig ny Alfa typ den farsan har. Jag och Elle skall dela på bilen, och jag äger ju redan två scootrar som inte går att köra på vintern (eller, jo...det är klart att de går att köra på vintern men det verkar varken särskilt kul eller säkert), därför kändes det som en bättre idé att satsa på en lite fräschare bil som man kan lita på fungerar. I synnerhet eftersom tanken är att Elenor skall kunna använda den för att eventuellt pendla till ett jobb. De flesta arbeten hon är berättigad till med sin utbildning ligger nämligen inte i stan...

Vi har inte letat bil sådär jätteaktivt, men i förrgår sprang vi på en liten Ford Ka -98 hos en lite märklig begagnad bilhandlare i Torshälla. Bilen var i skapligt skick och förhållandevis billig med tanke på att den bara gått 8000 mil. Lite googlande visade att den dessutom var riktigt billig att äga. Sedan gick det undan, kan man säga. I går förmiddag snackade jag med banken, beviljades ett lån och i går kväll provkörde vi den, betalade kontant och körde hem den.

Nu står bilen på vår parkeringsplats utanför huset. Den ser ut lite som en blå köttbulle, går mycket bra och är riktigt kul att köra. Den väger så lite att den känns ganska pigg trots den relativt lilla motorn och har faktiskt sjukt bra väghållning. Den riktigt slickar sig mot vägen i kurvorna! Känns lite som att köra en go-cart eller radiobil. Serviceboken är fullt ifylld (med andra ord har den har varit väl omhändertagen tidigare), den skall besiktas idag (vilket bilfirman står för) och dokumenteringen visar att den aldrig tidigare fått ens en liten anmärkning. Den har AC, cd-spelare, servo och alla andra moderna bekvämligheter. Vi fick dessutom med så gott som splitternya sommar- och vinterdäck!

Med andra ord känns det som ett ganska bra köp, även om det inte är direkt den bilen jag föreställt mig själv med tidigare. Det enda minuset är att den har en spricka i vindrutan, men det får jag väl leva med...

Jag skulle dock inte vilja krocka med den eftersom den, i likhet med mina scootrar, känns ungefär lika tålig som en läskburk.

Dagens:
Madness - Driving In my Car

6 comments:

Anonymous said...

Söt bil ronnie! Se bara till att inte parkera den längs ett fyllestråk där folk ofta går i grupp på väg hem efter krogen. Det föreligger en risk att den välter skulle jag tro!
Kanske skulle den vara ännu sötare uppochner, som en sköldpadda...

Ankaret said...

Köpte ni den av "zigoinaren" vid macken? Dom små ärtorna är riktigt underhållande att köra! Lite samma feeling som på ur-minin faktiskt.
Stötstänger är också fint för då slipper man en massa dra kamremsbyten! Grattis till kärran och vårda den ömt.

Anonymous said...

GRATTIS till bilen! Jag är ju också Ford-ägare numer. Min är dock snäppet större! ;) Lycka till med bilen och hoppas att det är en riktig liten pärla ni köpt!

Det där med att du hade en exakt likadan tomte ÄR faktiskt lite läskigt! Vad tror du det betyder?

Kramkram

postmodern said...

Tjusig bil broder! Hälsa dom därhemma. Vi hörs, kram från Syster Yster/barbamama.

Anonymous said...

Bra där Ronnie! Äntligen en bil i bekantskapskretsen. Vad gör du imorgon? Det är nämligen så att jag behöver skjuts... Haha Kolla in min nya blogg vettja. idahoman.blogg.se

Matte

Ronnie said...

Yes, visst var det av romerna (som det väl heter nu) vi köpte den. Mycket trevlig firma, faktiskt...skönt att de känns lite som sådana beg bilhandlare man brukar se i amerikanska hollywood-rullar!