Sunday, December 17, 2006

Ronnie - snart i en fransk tidskrift nära dig!

Apropå det där med min modellkarriär så verkar det som om den kanske börjar röra på sig nu ändå!

Häromdagen upptäckte jag ett mail från en Theresia i min inbox. Hon bodde granne med oss på Hultsfred för ett antal år sedan (2000? 2001?) och var fotograf. På den tiden var hon ihop med en av killarna i punkrock-bandet The Ghoulies. De kände Outbreak-crewet rätt bra, och eftersom jag var där med dem hängde vi en del. En förmiddag när jag gled runt på camping-området yrvaken och sliten frågade hon om hon fick ta några bilder av mig.

Narcissistisk som jag är fick hon självklart det. Jag poserade glatt i nätbrynja framför husvagnar, tält och utslagna punkare. Det var väl en fyra-fem år sedan och jag har inte ägnat en tanke åt bilderna sedan dess.

Nu visade det sig att hon tydligen blivit kontaktad av Svenska Institutet, en statlig organisation av något slag vars uppgift enligt deras hemsida är att "att sprida kunskap om Sverige i utlandet och att stödja utbyte med andra länder inom kultur, utbildning, forskning och samhällsliv i övrigt" i syfte att "främja svenska intressen"...vad det nu innebär.

Hur som helst har de köpt 100 av de foton hon tagit på olika personer och platser runt om i Sverige de senaste åren. Dessa skall läggas upp i något slags arkiv kallat Svenska Bilder. Tanken är att exempelvis reportrar och journalister som skriver något om Sverige skall kunna surfa in där och hämta bilder de kan använda i sina artiklar, reportage eller vad det nu kan vara...

Med andra ord kan Jean-Pierre i Frankrike som skrivit en artikel om hur svenskar spenderar sin sommar kolla igenom arkivet och ladda hem en bild på till exempel moí (om han tycker den skulle passa) för att använda i artikeln...mot en viss avgift, förmodar jag.

Tydligen ville SI att alla personer som var med på något kort skulle tillfrågas om det var OK att bilden lades upp i registret, så hon hade spenderat de senaste tre veckorna med att desperat samla kontaktuppgifter.

Självklart sade jag att bilden fick användas. Ni kan se den här ovan, men jag måste erkänna att jag ställer mig en smula frågande till varför de ville ha just den. Tror inte jag ser sådär extremt arketypiskt svensk ut. Inte heller är det en mysig-svensk-sommar-bild direkt. Hur som helst känns lite kul att veta att man kan dyka upp på bild i någon utgåva någonstans, i vilket land och sammanhang som helst.

Synd bara att jag har nätbrynja, toksmala armar och ser ut att ha vattenskalle.

Dagens:
Lustans Lakejer - Läppar Tiger, Ögon Talar

4 comments:

Wally said...

jag gillart. jävligt photogenique! (alltså, inte schlagerbandet).

Marcus said...

Du kanske skulle göra nån kalender med Domenique från stan? Kan bli bra ;)

Anonymous said...

Ha ha ha.. ständigt dessa sjuka händelser.. Ronnie, du e ett unikum!

Anonymous said...

För att inte glömma en tajt bondbränna! Jag vet, är själv bondbrännekungen.