Tuesday, December 19, 2006

Jag antar att jag helt enkelt är svag för saker med små hjul...

Sedan min andra cykel på kort tid försvann under mystiska omständigheter för ett par veckor sedan har jag använt Elenors. På Fredag kommer hon dock hem efter sex veckor i Equador och Peru, och hur kul det än skall bli att träffa henne igen medför det ett litet problem: hon kommer säkert att behöva sin cykel själv. Därför använde jag idag, som var min sista lediga dag innan julafton, till att (förutom att stresshandla julklappar och klippa mig) leta efter en begagnad hoj.

Vid cykelaffären bredvid Kafe Kaka (ni som är från E-tuna vet säkert vilken jag menar) hittade jag min nya cykel. Parkerad i cykelstället utanför, bland de andra begagnade cyklarna kallade den på mig: "Ronnie...köp mig! Cykla på mig!". Sagt och gjort. Nu står det en minicykel av det anrika märket Imperial nere i källaren tillsammans med scootrarna. Den är lite patinerad, medfaren och rostig och jag gillar den skarpt.

Den är förvånansvärt bekväm och lättcyklad, trots de små hjulen. Antar att utväxlingen är anpassad till hjulstorleken...Den är tvåväxlad (trampväxel, så klart) och lyset funkar. Det är nog faktiskt den första cykeln jag haft på tio år med fungerande lyse. Att den dessutom går att vika ihop på mitten för att packas ned i till exempel bakluckan på en bil är bara en bonus!

För att vara på den säkra sidan tänker jag förvara den i garaget när jag är hemma och skaffa en rejäl kätting att låsa fast den med på stan. Om någon norpar den här också törs jag lova att jag kommer att gå "falling down" on your asses!

Dagens:
Queen - Bicycle Race

3 comments:

Wally said...

Skaffa en rejäl väska att förvara den i och skit i kättingen. Mindre risk för väskryck än cykelstöld verkar det som. För övrigt tror jag mig ha skakat fram lite pengar nu, har du kollat med din bläckkontakt?

Ines Karin Helena Roskvist said...

Fan värt och sno den för att se dig gå falling down. Sen kommer jag självklart länma tillbaka den.

Anonymous said...

Välkommen till klubben!
Vi brukar hänga på http://www.monkeybike.com/

Br/
Killarna som vet att storleken inte har någon betydelse!