Thursday, December 21, 2006

Det är svårt att se cool ut med bomull i näsan.

Igår kväll hände någonting som inte hänt sedan jag var liten...i alla fall inte så vitt jag kan minnas. Jag hade borstat tänderna, tagit ur linserna samt tvättat av ansiktet och skulle precis krypa till kojs när jag plötsligt började snörvla. Har visserligen känt mig lite förkyld på sistone, men man brukar inte bli så snorig så snabbt. Klev upp för att snyta mig och konstaterade då att jag inte var snuvig. Jag blödde näsblod. Rätt mycket också.

Det var bara att köra upp en rejäl bit bomull i näsan och sätta sig i soffan med huvudet uppvänt i väntan på att det skulle ge sig. Det tog ett tag. Jag fick byta bomullstuss tre gånger, så pass mycket blödde det.

Märkligt. En del brukar blöda näsblod ganska ofta, men jag kan inte ens minnas när det hände mig sist. Skulle gissa på att det var på mellanstadiet någon gång. Jag vet att det är fullt normalt att det händer ibland, ändå kan jag inte låta bli att bli en smula nojig...Hoppas att det här inte är början på en ny trend inom mina kroppsfunktioner.

Dagens:
Pinko Pinko - Nosebleed

5 comments:

Anonymous said...

Well Ronnie... Det har hänt en del på den fronten sedan du blödde näsblod sist. Man ska inte under några som helst omständigheter luta huvudet bakåt. Det enda som händer då är att du får allt blod i svalget för att sedemera hamna i magen. Detta kan resultera i illamående. Gör så här i stället: Tag ett fast grepp om "mjukdelen" i näsan och nyp åt. Sitt så en bra stund så ska du se att det slutar blöda snarast. Har läst att du har haft mycket på agendan senaste tiden... Då stress kan leda till näsblod (obs inga belägg för det)så har du nog anledningen till näsblodet där. Slå av på takten så sker det nog inte igen.
Ha en trevlig jul och ett gott nytt år! Ta hand om dig.//Besserwissern

Ankaret said...

Fan va sjukt! Jag tänkte skriva en liknande instruktion som "jocke" skrev... Hahaha! Bizzo som sagt.

Jag har inte heller varit en man av näsblod, men sedan jag började på mitt sktena jobb så har närblodet varit ett allt vanligare inslag i mitt liv. Undrar vad det beror på? Skit sak samma!

Tänkte önska dig en god jul och ett riktigt gott nytt år! Vi lär väl ses på krogen. /Tim

Marcus said...

Du skulle ha passat på att tagit lite "råa" bilder och äcklat folk med. Jag har bara fått näsblod 3 ggr i mitt liv och det är helt sant!

Ronnie said...

Allright! Tackar för tipsen, grabbar! Hade väl tur som inte började kräkas mitt i misären, kannske...

God jul på er!

Wally said...

jag har aldrig blött näsblod.