Saturday, November 04, 2006

Testa med blueshaket ett par kvarter upp istället. De spelar säkert R'nB.

Det här inlägget skrevs egentligen i Lördags förmiddag, men jag har inte kunnat publicera det förrän nu, eftersom Blogger av någon anledning inte verkat fungera riktigt som det skall...

I Fredags var det dags att vända plattor på Raw igen. [ingenting] spelade , men tyvärr blev kvällen inte så grym som jag hoppats. Det var visserligen skapligt med folk, men många gick direkt när bandet spelat och bland de som var kvar tyckte det vara en något avslagen stämning. Visst, en tapper klick höll sig på dansgolvet mest hela kvällen (Tack för supporten, Mashen!) men det räckte inte till. Det knepiga med sådana kvällar är att man som DJ blir opeppad av den sega stämningen, vilket leder till att man gör ett sämre jobb, vilket i sin tur leder till att publiken tappar sugen ännu mer. Det blir en sådan där "ond cirkel" som man brukar höra folk prata om...

[ingenting] visade sig dock vara bättre än förväntat. Har inte direkt fastnat för dem tidigare. Senaste skivan är i mitt tycke en ganska blek samling låtar där de flesta låter antingen som Velvet Underground eller som Kent i sina allra såsigaste ballad-stunder. I livesammanhang fungerade de dock alldeles utmärkt! Allt blev betydligt intensivare och ett rätt skönt driv infann sig, som till och med lyckades få låten Bergochdalbanan, som är rejält seg på plattan, att kännas riktigt intensiv. Detta hade nog en hel del att göra med att de har en medlem som enbart ägnar sig åt slagverk (utöver trummisen, alltså), vilket ger en ganska massiv ljudbild. De var dessutom tajta och rätt roliga att se på. Till exempel befann sig trummisen sig nästan lika ofta dansandes på trumsetet som spelandes bakom det!

Kvällen mest nämnvärda händelse råkade dock Totte, som var kvällens värd, ut för. Han stod utanför när en R'nB-tjej kom dit. Vill inte låta som om jag drar alla över en kam här men jag kommer inte på någon annan beskrivning och ni förstår säkert vad för slags tjej jag åsyftar. Hon gick fram till Totte och följande konversation tog vid (Ok, nu var inte jag där när det här hände utan fick det återberättat av Totte senare, därför kan jag inte citera exakt utan spekulerar hej vilt i vad de sade. Har varit i samma situation tillräckligt många gånger för att veta hur det brukar låta):

R'nB-tjej: "Vad är det för musik ikväll?"
Totte: "Jaaa, det är väl...blandat. Som det brukar vara här"
R'nB-tjej: "Men spelar ni R'nB, eller?"
Totte: "Nja, det är väl inte riktigt den typen av klubb."
R'nB-tjej: "Vaddå, är det typ rockigt?"
Totte: "Ja, typ."
R'nB-tjej: "Ahmen, varför spelar ni inte R'nB?"
Totte: "Jo, det här är typ en rockklubb" (Att man säger just rockklubb beror på att det blir för knepigt att förklara exakt. Skulle man säga till exempel "pop" kan det lätt leda till villfarelsen att det är Cascada och Basshunter som spelas).
R'nB-tjej: "Jag vet, men ni kan väl spela lite R'nb? Folk vill ju höra R'nB, juh!"
Totte: "Nja, inte den publiken vi har tror jag."
R'nB-tjej: "Man vill ju inte höra rock i alla fall!"

Har som sagt varit med om liknande konversationer ett antal gånger och det är så mycket jag inte förstår med dem. För det första har jag problem med hur man kan döma ut all musik utom den man själv lyssnar på som konstig och dålig. Att sedan förutsätta att alla andra också tycker att musiken som spelas är dålig, trots att man befinner sig på en packad klubb eller ett fullt dansgolv, känns lite underligt. Men det märkligaste är ändå att man överhuvudtaget går dit om man inte gillar den typ av musik som spelas! Visst, det kan ju hända att man hamnat där av misstag, utan att veta vilken sorts ställe det är. Många gånger känns det dock som om personerna i fråga är fullt medvetna om vilken sorts klubb de är på men ändå vill höra något helt annat. Det är enbart irriterande i mina ögon. Jag kanske skulle börja hänga i schlagerbarer och önska lite skön shoegaze. Jag menar; de flesta jag känner gillar shoegaze. Då måste ju alla andra vilja höra det också, även de som just nu dansar till Boten Anna.

Dagens:
[ingenting] - Punkdrömmar

1 comment:

Calle Abrahamsson said...

såklart jag är med och peppar dig när du har en dålig kväll.

angående spelet våghals :
hade du skrivit det där sms:et som skulle innehålla dina ord på att du tvekar på din sexualitet till mig så hade jag blivit aaaaningen ställd.