Wednesday, November 22, 2006

Sailors Ink.

Jag tatuerade mig igår. Helt spontant. Har i och för sig funderat ett bra tag på om jag skulle ta och bygga vidare på banderollen med mitt efternamn som jag gjorde på högra handleden för ett antal år sedan. Den har känts lite fjuttig på något sätt. När jag vaknade igår hade jag dock inga direkta planer på att göra det samma kväll. Nu står jag här dagen efter med en öm, svullen, nytatuerad underarm. Märkligt.

Det här är vad som hände:
En gammal vän till mig, Pehr, som jag drivit ifrån en smula på sistone sedan han skaffade sig flickvän, barn, åtta(!) slädhundar, ett framgångsrikt band att spela med och flyttade till Ärla, har på sistone börjat tatuera. Hade hört av folk att han är väldigt duktig, men inte sett något han gjort än. Han är så gott som fullärd nu och skall snart börja jobba "på riktigt", men behöver fortfarande några timmar praktik. Därför skulle han igår kväll hem till en gammal högskole-kompis till mig, Erik, och tatuera honom och hans kompis Johan. Erik rinde mig i förrgår kväll och frågade om jag inte ville titta förbi. Dels för att få se vad Pehr kan åstadkomma med nålen, dels för att hänga lite. Det ville jag såklart.

När jag kom hem till Erik vid sjutiden igår kväll låg redan Johan på golvet, i full fart med att få en svala på vaden. Därefter skulle även Erik tatuera in en text på överarmen. Johans svala blev riktigt fin, så när Pehr frågade om inte jag skulle passa på också blev jag såklart sugen. När han dessutom sade att jag bara behövde betala för materialet, det vill säga färg och nålar bestämde jag mig mer eller mindre omedelbart. Tittade igenom hans pärmar medan Erik fick sin tatuering gjord och hittade ett par intressanta motiv. Pehr är jäkligt inne på old-schooltatueringar och har därför mest ritat sådana. Sådana gillar jag också, därför blev det lite knepigt att välja såväl motiv som placering. När Erik var klar hade jag fyra olika alternativ att välja på; ett ankare, en kompassros, en svala och en klassisk ros. Vi rådgjorde lite och kom fram till att ett ankare var lite overkill och kompassrosen bara tråkig. Svalor har jag redan två stycken på bröstet så det kändes inte heller så intressant. Därför blev det rosen. Den är ju trots allt "the mother of all tattoos" som Pehr så fint uttryckte det.

Vi placerade den precis ovanför banderollen, som vi även passade på att lägga lite färg i (den var helt i svart tidigare) för att skapa intrycket av att det var en enda tatuering. En ros och banderoll i väldigt enkla linjer och färger. Riktigt sjöman blev det och jag är mycket nöjd med resultatet!

Tyvärr strulade tatueringsmaskinen lite, vilket gjorde att vi inte hann göra den riktigt färdigt. Lite gult skall läggas till, samt lite blått i själva banderollen. Dessutom kommer jag nog att få fylla i den någon om någon vecka eftersom inte färgen bet riktigt. Fast det hör liksom lite till...det är ju trots allt en riktig "sailors-tatt". En sådan skall inte göras under perfekta förhållanden.

Pehr in action.

Dagens:
Elvis Costello - Shipbuilding

11 comments:

ptrk said...

Nice!

Guld att känna någon som gör det för matrialkostnaden, jag har så mycket tatueringsplaner och som student är det svårt att få pengar över, väldigt cool. Och bra såg det ut också. Om det behövs fler försökskaniner så är jag hemma i jul!

Anonymous said...

Damn, Ronsan!
Du kan inte locka dendär Perh till stan så han kan bläcka in min bleka hy också?
/Tim

Wally said...

Jag instämmer med båda föregående skrivare!

Calle Abrahamsson said...

spontan-tatuera" sig?
är det den nya spontan-fikan?

ses på raw imorgon.

Ronnie said...

Kan höra efter, men misstänker att han har fullt upp med att hinna med alla sin bekanta som vill bli tatuerade.

Och, nej. Spontantfyllan är den nya spontanfikan. Spontanttatueringen är är den nya...spontansnaggningen, kanske?

Wally said...

Om man spontant tatuerar sig på spontanfyllan då? I och för sig brukar det mesta ske spontant när man är full...

Calle Abrahamsson said...

wally has it

Ronnie said...

Om man spontant tatuerar sig på spontanfyllan är man helt enkelt en jävligt spontant snubbe. Svårare än så är det inte!

Anonymous said...

Fan vad nice ros! Lite sugen på nåt liknande i ena armvecket...bland mycket annat man vill "klottra" dit på huden...

Anonymous said...

ärla... jag känner en snubbe där som säljer tatuerings saker tattoo supplies är det samma kille ??

Ronnie said...

Hmmm...har inte hört något om att han skulle sälja utrustning också, men å andra sidan lär det ju inte finnas så många som håller på med tatueringar i Ärla så chansen är nog ganska stor att det är samma kille!