Saturday, November 11, 2006

En tam Dennis är ungefär lika intressant som en tandlös tiger.

Jag har alltid tyckt att Refused var ett av de bästa hardcorebanden (i den mån det nu är korrekt att klassa dem som hardcore) och deras sista skiva, The Shape Of Punk To Come, är i mina ögon en av de bästa lite hårdare skivor som någonsin gjorts. Kommer aldrig att glömma när jag hörde den första gången. Kraften och nytänkandet i den musik de levererade står oöverträffad än idag!

Efter att Refused splittrats bildade Dennis Lyxzén The (International) Noise Conspiracy. Även om de inte är på långa vägar lika vassa som Refused var så har även de gjort några riktigt bra grejer. Parallellt med T(I)NC spelade han även in skivor under namnet Lost Patrol, som varit betydligt lugnare och mer tillbakalutade än hans andra projekt. Lost Patrol har på senare tid utvecklats till The Lost Patrol Band och det var med den konstellationen han spelade på Raw igår.

Redan när jag hörde deras nya skiva blev jag en smula skeptisk. De säger sig vara i hög grad influerade av 77-punk och det hörs på plattan. Tyvärr är det inte särskilt bra låtar. Har lyssnat igenom den ett antal gånger nu, och varje gång har jag tänka att det låter som Buzzcocks fast sämre, och blivit sugen på att lyssna på deras Love Bites-platta istället.

Således begav jag mig till giget med förhoppning om att The Lost Patrol Band skulle funka bättre live än på skiva. Det gjorde de tyvärr inte. Låtarna kändes tvärtom ännu mer uddlösa på scen.

Det är alltid tråkigt att se gamla hjältar falla, men ännu värre att se dem bli menlösa, vilket var vad det kändes som om Lyxzén blivit. Framträdandet var tamt i största allmänhet och kändes oengagerat och bara...trist. Dennis Lyxzén har alltid varit en grym scenpersonlighet och kunnat lyfta den mest menlösa spelning till skyarna genom sin enorma karisma och närvaro. Igår kändes han bara tam. Även hans mellansnack, som brukar brinna av engagemang och känsla, kändes tama. Han brukar kunna vira publiken kring sitt lillfinger med sina politiska utspel, men igår fick han inte till något mycket roligare än "moderater är dumma i huvet". Han sade kanske inte så ordagrant, men det var på ungefär på den nivån det låg.

Visserligen kan alla ha en dålig kväll. Kanke var fallet så med The Lost Patrol Band igår. Eller så har Dennis bara slutat försöka sedan han blev vald till Sveriges sexigaste man. Hoppas verkligen inte det, eftersom han är en person som jag hyser den största respekt för i vanliga fall. Såväl vad gäller hans musikaliska skapande och åsikter som hans kunnighet i musikhistoria och goda klädsmak.

Dagens:
Akira Yamaoka - Theme Of Laura

3 comments:

Calle Abrahamsson said...

vart tog du vägen igår?

Ronnie said...

Vafan...ringde ju dig ju!

Calle Abrahamsson said...

konstigt. det hörde inte jag.
trevlig kväll hursomhelst.
hör av mig i veckan.