Wednesday, October 25, 2006

Ronnie vs Busschaffisarna.

När man tar körkort är en av de saker man får lära sig på teorin att man skall lämna företräde för bussar som är på väg att lämna en hållplats inom tätbebyggt område. Uppenbarligen tolkar chaufförerna detta som att de inte behöver titta i backspegeln överhuvudtaget innan de kör ut. Det där med att ge signal i tid är såklart inte heller något som gäller dem.

De flesta som någon gång kört bil här i Eskilstuna har förmodligen varit med om att en buss helt utan förvarning svängt ut framför dem, men i morse blev jag utsatt för vad som var ett regelrätt mordförsök av en busschaffis!

Utanför tågcentralen här i stan finns en rondell...eller rättare sagt: det finns rondeller överallt här i stan och en av dem råkar ligga precis utanför centralen. Den är lite lurig, eftersom det ligger en busshållplats nästan i rondellen. Jag kom åkande på Vespan genom den, hade en bil framför mig och en ledbuss stod vid hållplatsen. Jag var inne i rondellen och bussen stod still. När jag var jämsides med bussen körde den plötsligt ut i rondellen, samtidigt som den slog på blinkersen. Som sagt, det där med att ge signal i god tid gäller uppenbarligen inte kollektivtrafiken.

Bilen framför mig hann med nöd och näppe om, men jag insåg att det var kört för mig och blev tvungen att stanna mitt i rondellen, fortfarande jämsides med bussen. Han visade inga tecken på att se att jag fanns där och segade sig ut såpass snävt att han, om inte jag flyttat på mig, skulle sidtacklat mig. Alltså fick jag snabbt som attan lägga i ettan och försöka ta mig ur vägen. Det gick såklart inte att flytta sig åt sidan eftersom jag var mitt i rondellen och refugen var i vägen. Bussjäveln (ursäkta franskan) gjorde dock inte minsta ansats att visa att han tänkte släppa förbi mig så mitt enda alternativ var att köra upp på fel sida om refugen vid utfarten till rondellen. Det var ren tur att ingen kom från det hållet just då, eftersom jag då hade tvingats välja mellan att hamna under 20 ton (eller vad de nu kan väga) Citybuss och att frontalkrocka med ett mötande fordon. Allt detta tog på sin höjd ett par sekunder. Tur att jag har någorlunda snabb reaktionsförmåga och mycket scootervana...

Det allra mest irriterande var dock att busschauffören ( eftersom jag tvingades gasa på för att hinna undan hamnade jag i felkörriktning så pass långt fram att jag kunde se honom) blängde tjurigt på mig. Som om det var jag som var trafikfaran!

Läge att ta ett snack med Länstrafiken om det här kanske? Nån som har lust att slå sig ihop med mig? Kom igen! Tillsammans är vi starka!

Dagens:
Mono - Halycon (Beatiful Days)

8 comments:

Ines Karin Helena Roskvist said...

Ja är lätt på!

Calle Abrahamsson said...

passande titel :

gubbmentaliteten vs. busschaffisarna :)

Ronnie said...

Så det är gubbigt att bli lite pissed när någon nästan ser till att man blir överkörd? Pffffttt...;-)

Anonymous said...

Jag är också på!

Calle Abrahamsson said...

jag var mest ironisk. men visst, du har rätt. bussarna i den här stan är en ren trafikfara. så visst! jag är på

Ronnie said...

Jag förstår inte ironi vettu, Calle. ;-)

Anonymous said...

Fy fan!... Hade själv en incident med en buss-jävel igår..Han trodde som i ditt fall, att han bara kunde köra för att han va stor o grön!
Fick bryt o skrek nått åt han, minns inte vad men jag hoppas han hörde o åkte hem o dog!

Calle Abrahamsson said...

kolla detta (från tjuvlyssnat) :

(En Volvo är på väg att köra om den stillastående bussen som precis släppt på passagerare då busschaffören smäller igen dörrarna och kör gasen i botten, vilket resulterar i att Volvon håller på att dra rätt in i sidan på bussen. Volvon tutar vansinnigt medans busschauffören visar fingret och flinar.
Vid nästa hållplats flyger Volvon förbi, tvärstannar och ut hoppar en vansinnig förare och går på bussen.)
Volvonissen: VAD I HELVETE HÅLLER DU PÅ MED?
Busschauffören: Kör buss ser du väl.
Volvonissen: PASSA DEJ JÄVLIGT NOGA DIN IDIOT, ANNARS SER JAG TILL ATT DU ALDRIG SÄTTER FOTEN PÅ EN BUSS MER I HELA DITT LIV.
Busschauffören (spydigt): Ring polisen då.
Volvonissen: JAG ÄR FÖR I HELVETE POLIS!
Busschauffören (tittar ner i golvet): Jamen... (tyst)