Monday, September 04, 2006

Visade min TV något annat än resten av landets apparater på 80-talet?

Härmed står jag i dubbel tacksamhetsskuld till Virrki. I vintras fick jag krascha hos honom och Josefina på kort varsel när min planerade sovplats bestämde sig för att sticka utomlands och nu har han hjälpt mig att lösa ett av min barndoms stora mysterier. I sin blogg har han länkat till ett youtube-klipp av en tv-serie som förföljt mig i många år.

Här är det på sin plats att klargöra att då de flesta verkar ha starka eller traumatiska minnen (eller både och) av tv-serier som Vilse I Pannkakan, Professor Balthazar eller Solstollarna (kanske den ondaste av alla 80-tals serier), är det några helt andra tv-serier som jag inte kunnat släppa. Fyra av dessa verkar dessutom ingen utom jag ha något minne av, och de har märkligt nog alla utomjordingar med i storyn. Vill inte tänka på vilka slutsatser man skulle kunna dra om mig utifrån det...jag är väl helt enkelt en nördig snubbe.

Hursomhelst, den ena av dessa handlade om en liten kille som får besök av nån slags utomjording i form av en blå dimma (Wheee för 80-talets special-effekter!) som kommer in genom hans sovrumsfönster...Det är den Jimmy nu länkat till. Tydligen heter den Chocky. Så...nu kan jag släppa den.

Tre serier återstår dock att ta reda på vilka de är. Minnena av dem är lite luddiga, men det här är vad jag minns av dem i alla fall:

Den ena utspelade sig i någon slags framtid där jorden invaderats av rymdvarelser som förflyttade sig i jättestora trebenta maskiner (lite HG Wells-inspirerat, sådär). Har för mig att den handlade om några överlevande människor som försökte bekämpa de elaka rymdisarna...

I den andra serien var det en snubbe med tuff bil som fick nån slags dräkt av ett UFO. Dräkten gav honom superkrafter och sedan sprang han runt och räddade folk till höger och vänster (Shit, vilken superstory!). Minns nästan ingenting av den utom att han i ett avsnitt slogs mot ett monster på någon slags kraftverk och att jag tyckte det avsnittet var asläbbigt.

Den tredje och sista serien är det verkliga mysteriet. Ingen utom jag verkar nämligen ha sett den, så jag har börjat fundera på om jag kanske drömt ihop alltihop som barn. Dessutom är mina minnnen av den minst sagt luddiga. Vad jag minns (och det behöver inte nödvändigtvis betyda att det var vad den handlade om) är att den utspelade sig till stor del i ett hus som låg vid ett träsk. På taket till huset (eller ladan bredvid) satt en vindflöjel eller liknande i form av en blomma. Den hade "mystiska" krafter och jag vill bl a minnas att den någongång fick en bil att köra ned i träsket. Seriens huvudperson var en tjej och i sista(?) avsnittet träffade hon ett gäng aliens som hade ett konstigt märke i pannan...samma märke som hon hade i handen. Makes perfect sense, eller hur?

Jaha. Då har jag fått ur mig det. Om någon känner igen något av dessa förvirrade minnesfragment kan ni väl hojta till. Det vore skönt att få bekräftelse på att man inte fantiserat ihop hela sin barndoms tv-tittande...

Dagens:
The Rapture - Get Myself Into It

11 comments:

Jimmy said...

hey där! fick ett tjoho-moment när jag läste om de andra 80-talsserierna du har svaga minnen av,speciellt den om trebenta maskiner som även har gäckat mig! har haft för mig att den hette "trilopiderna" men tydligen heter den "day of the triffids" och jag minns även att folk hade tatueringar i pannan och var blinda samt någon slags grön goo som rann ur trebeningarna när dom dog.här har du lite info http://www.imdb.com/title/tt0081850/ . den sista du nämner har jag tyvärr inget minne av.enjoy!

Jimmy said...

just ja...det är mannen bakom Chocky som har skrivit day of the triffids oxå. John Wyndham http://www.imdb.com/name/nm0943909/

Anonymous said...

Jimmy du skall inte sprida en massa propaganda nu va! Sverige mår dåligt redan som det är!
Ronny! Glöm bort allt som har med Chocky att göra! ;)/Tim

Ronnie said...

Trilopiderna känns igen! Day Of The Triffids...det finns det ju en gammal scifi-rulle som heter, men i den blir folk blinda av ett meteorregn och sedan kommer det en massa utomjordiska, köttätande blommor som krubbar på den hjälplösa mänskligheten. Har för mig att mina föräldrar brukade kolla på nån tv-serie som var en spin-off på den när det begav sig...

Shit...alla de där 80-tals serierna liknar varandra för mycket!

Anonymous said...

Yo. Den första serien hette "triffiderna" på svenska:
http://www.filmbetyg.nu/movies/17869/Triffiderna+(TV-Serie)

Den andra serien måste vara "Titta han flyger", själv gillade jag den stenhårt, en krullig ljushårig snubbe som flyger lite halvtaskigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Titta_han_flyger

Jag kommer ihåg den sista också, har för mig att det stack upp något ur marken som kunde vara ett rymdskepp eller nåt sånt. Vetifan vad den heter dock.

Hoppas jag har skänkt lite klarhet!
Peace

Anonymous said...

Kan vara så att den sista serien hette typ "chock" eller så men inte säker. Däremot smög jag på den här godingen som jag glömt bort helt och hållet, bra som fan var den:
http://timstvshowcase.com/merlin.html

För att inte tala om "Apkungen", som jag i flera år har försökt komma på och ingen jävel har vetat:
http://www.smultronstallet.com/pictures/products/3004.jpg
Bekant?

Nu är man lagom nostalgisk efter allt det här, tack Ronnie =)

Ronnie said...

Justa ja! Titta han Flyger var det!

Är fortfarande tveksam till om det är Triffiderna jag är ute efter. Din länk ser ju ut att vara den med blommorna, Ronge. Den jag tänker på var den med de trebenta maskinerna...tror inte det var samma.

Det där med ett rymdskepp känns igen! Vi tänker nog på samma. Men vad hette den!? Aaah! Jag blir galen!

Ronnie said...

Just, ja; apkungen känner jag tyvärr inte igen, däremot kom jag att tänka på en till serie:
Också om en kille med dräkt, tror dessutom han körde en tuff bil. Dräkten var typ blå med nån slags rutor på (lite Tron-aktig sådär om någon nu minns den rullen) och jag tror han kunde göra sig osynlig eller imitera omgivningen. Dessutom kunde han bygga nån slags energimurar...eller nåt. Hehe. Låter förvirrat, eller hur?

Anonymous said...

Helt rätt om serien med dom trebenta asen och fel av mig. Det kan nog vara denna:
http://www.bbc.co.uk/cult/classic/tripods/gallery/index.shtml

Och du är inte alls förvirrad över den sista serien, det är nog "automan":

http://www.chuckwagner.com/automan/index.html

Ronnie said...

Oh yes...där hade vi dem!

Tackar! :-)

Anonymous said...

Jag och syrran tittade på hela Chocky-serien förra året. Tyvärr blev det som vanligt lite antiklimax efterson den inte alls var lika bra som jag mindes den. Vissa saker dateras inte väl. Har för mig att den hade någon sorts uppföljning också?