Tuesday, September 19, 2006

Vet är det som händer egentligen?

Jag vet att i stort sett varenda person med en blogg i Sverige redan gjort minst ett inlägg om valet. Jag tror inte heller att jag har något nytt att tillägga egentligen. Ändå känner jag mig tvungen att skriva lite om det som inträffat de senaste dagarna...

Jag är inte på något sätt förvånad över att det blåa blocket tog hem segern. Faktum är att jag haft det på känn hela tiden. Därmed inte sagt att jag är nöjd med utfallet. Jag kan inte påstå att jag velat se Socialdemokraterna vid makten ytterligare fyra år, inte heller Vänsterpartiet trots att jag alltid sett mig själv som en kille med hjärtat till vänster. Faktum är att jag inte sympastiserar helhjärtat med något av partierna i nuläget. Självklart oroar jag mig, som så många andra, för vad regeringskiftet kommer att innbära för de redan nu mer utsatta individerna i samhället, miljön o s v...men samtidigt hoppas jag att detta i förlängningen kan leda till något gott. Tror det är det enda vi kan göra nu.

Som jag ser det finns det två möjliga scenarion:
  1. Moderaterna och de övriga partierna i Alliansen för en politik som faktiskt fungerar, exemplevis kanske arbetslösheten minskar och med det bidragsberoendet. Alla blir nöjda. Med tanke på hur det gick sist de satt vid makten håller jag mig dock skeptisk till att så blir fallet. Ja, jag är medveten om att vi redan hade lågkonjunktur vid regeringskiftet den gången och att det därför på många sätt var ett sjunkande skepp Bildt o Co tog över, men de gjorde inte direkt något som förbättrade situationen.
  2. Den nya blåa regeringen misslyckas kapitalt; ekonomin körs i botten, klassklyftorna ökar ytterligare, arbetslösheten ligger kvar på samma höga nivå etc, etc...Folket rasar i missnöje. De andra partierna, och i synnerhet då Socialdemokraterna, tvingas tänka över och göra ändringar i den politik de förespråkar och vid nästa val får vi en ny regering som faktiskt lyckas förändra saker till det bättre på riktigt. Vem vet, kanske till och med ett nytt parti lyckas ta sig in i riksdagen för första gången på...ja, vad som känns som första gången någonsin!

Jo, jag är fullt medveten om att det förmodligen inte kommer att bli på något av dessa sätt. Det troligaste är att den nya regeringen genomför vissa mindre förändringar. Några till det bättre, andra till det sämre. Nästa val kommer det att bli jämnt mellan blocken igen. De enda partierna som egentligen har någon chans är Socialdemokraterna och Moderaterna, och vilket av dem det blir spelar egentligen ingen större roll längre. I alla fall är det så jag känner det just nu.

Jag antar att vårat enda alternativ nu är att blicka mot framtiden, hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Vad som är etter värre är Sverigedemokraternas framgångar...ärligt talat:
Karlshamn; 4 mandat. Eslöv; 6 mandat. Helsingborg; 6 mandat. Kävlinge; 6 mandat. Landskrona; 12 mandat!!!? Och till råga på allt har de till och med lyckas knipa en plats i kommunfullmäktige här i Eskilstuna...

Detta är ändå bara ett litet urval av de kommuner där SD innehar stolar i kommunfullmäktige. Vad är det som pågår egentligen? Är vi verkligen så korkade/dumma/själviska? Jag skäms å min hemstad, och hela Sveriges, vägnar...

Dagens:
Marvin Gaye - What's Goin' On?

No comments: