Saturday, September 09, 2006

Tråkig hårdrock och lördagsplaner.

Står och lyssnar på Audioslaves nya platta Revelations och konstaterar att den är aptråkig. Som den musikaliska allätare jag är gillade jag en del av Soundgardens material när det begav sig. RATM har jag också diggat en del i mina tonårsdagar; åtminstone tyckte jag första plattan var bland det coolaste jag hört när jag var fjortis.
Så, ser man på det logiskt borde Audislave vara bra. Men...nej. Har försökt analysera vad som är fel och kommit fram till följande:

Det som gjorde att Soundgarden funkade var melodierna, orkestreringen och arrangemangen. Och de elementen stod bandet som helhet för. Chris Cornell är utan tvekan en mycket kompetent sångare (jag gillar även hans soloskiva men det beror nog mest på att den låter rätt mycket Jeff Buckley och jag är en sucker för Jeff) - men han är en hårdrocksångare. Visst, han är grym när han tonar ned de tendenserna som på en del Soundgarden-prylar och soloplattan, men för det mesta är han bara en skicklig hårdrockssångare. Och en ganska tråkig sådan dessutom.

Det som gjorde Rage Against The Machine bra var mixen av riffande kombinerat med influenserna från HC och hip-hop, och de känns det som att det var Zach DeLa Rocha som stod för. Ta bort honom, och vad får man kvar? Ett tungt riffande hårdrocksband med funktendeser. Dessutom ett ganska tråkigt sådant. Visst, de har fått till några effektiva riff, men hårddrar man saken var det trots allt tidigare nämnda mix av influenser som gjorde att det fungerade.

Slutsats: Ta en ganska tråkig, om än skicklig, hårdrockssångare och kombinera honom med ett ganska tråkigt tungt riffande hårdrocksband och vad får man. En menlös, tråkig hårdrockssörja. Låter logiskt, eller hur?

Idag är det lördag och då är det fest...som reklamlåten nästan går. Det är min jobbarhelg den här veckan så jag skall stå i Tuna Park till fem, men ikväll blir det inflyttnings-/födelsedagsfest hos Agne och Sara. Det känns fint. Förhoppningsvis lyckas jag dessutom övertala åtminstone någon på festen att fortsätta ned på Nybron och Cirkus Soda framåt natten.

Hade tänkt gå på skiva hos Fyris igår, men valde att stanna hemma efter som jag jobbar idag. Shit. Betyder det att jag börjar bli vuxen? Eller har jag, som Fisken antydde, blivit en workaholic? Tror jag bestämmer mig för att det bara handlar om sunt förnuft...känns bäst så. Tanken på att stå själv i butiken imorgon med två dagars ackumulerad bakfylla känns så där. Var nog rätt val att ta det lugnt igår ändå.

Tänkte försöka hinna med lite scooter-mek mellan jobbet och ferren också, men vi får se hur det blir med det. Inga större ingrepp den här gången, men tomgången skulle behöva ställas på vardags-Vespan och då är det kanske läge att rensa luftfiltret och kolla tändstiftet samtidigt. Kanske t o m byta olja i växellådan...det skulle jag behövt göra för ett bra tag sedan egentligen.



Dagens:

Ja, inte fan är det Audioslave i alla fall.

No comments: