Thursday, September 14, 2006

Den ädla konsten att förlora en folkomröstning.

Om det mot all förmodan skulle vara någon utöver det fåtal personer jag känner till som läser min blogg och de inte vet var Torshälla ligger så är det ett litet samhälle med ca 13600 innevånare, beläget strax utanför Eskilstuna. Om nu strax utanför är rätt ord...det enda som egentligen ligger emellan är ett litet fält. Om det inte vore för Torshälla-skylten skulle man inte tro att man passerat stadgränsen än.

Torshälla var en egen kommun tills någon gång på 70-talet, då det blev en del av Eskilstuna. Mer eller mindre ända sedan dess har vissa av innevånarna där kämpat för att Torshälla återigen skall bli en egen kommun. Och nu, den 17:e September är det äntligen dags för folkomröstning i frågan! Självklart propagerarar alla "Torshälla som egen kommun"-förespråkare järnet, även om jag tyvärr tror att det stora flertalet av de Eskilstuna-bor som inte har några nämnvärda band till Torshälla ställer sig ganska likgiltiga till frågan.

Jag kan på många plan förstå varför de vill att Torshälla skall bli eget igen, i synnerhet de av innevånarna vars släkt bott där i många led...Staden är ändå 700 år gammal och har varit sin egen ända fram tills för lite mer än 30 år sedan. Men allvarligt, den annonsen som Torshälla Stads Vänner hade i gårdagens Smé-Journalen (Eskilstunas förnämsta gratisblaska) lär inte vara rätt sätt att få folk på sin sida. Vet inte om jag skall se det hela som stor underhållning eller bli förbannad över att man kan tro att något dylikt skall vara till hjälp.

Rubriken på annonsen är, som synes ovan, Folkomröstning 17/9 om att Torshälla skall bli egen stad. För det första, säger man verkligen så? Borde det inte vara Folkomröstning om huruvida Torshälla skall bli egen stad eller något sådant?
Sedan ges ett antal skäl till att rösta ja:

1. Torshälla egen ort - egen stad: Jo, ni skrev det i rubriken. Dessutom är även det konstigt formulerat. Är det ett påstående, en fråga eller vad?

2-6. Närhet är en styrka, eget ekonomisk ansvar o.s.v: Ok. Här finns det viss poäng. Jag kan förstå vad de är ute efter. Tänker inte gnälla på det.

7. Om Torshälla blir fritt får vi tillbaka Posten. För att i egna kommuner måste det finnas en post: Jag är inte så säker på att ett eget postkontor måste finnas i en kommun. Dessutom har många som bor i centrala Eskilstuna lika långt, om inte längre, till närmaste "riktiga" postkontor än det är från Torshälla till deras närmaste. Och skaffa en jäkla korrekturläsare!!! Jag blir galen!

Sen kommer mellanrubriken: Det kan i alla fall inte bli sämre än idag!
Jo. Det kan det nog. Ni kunde bo i Afghanistan till exempel...

Det är inte slut än. Nu följer ett antal skäl att inte rösta nej.

1-3. Kan förlora stadsnämnd och förvaltning, beroende av Eskilstunas kommunledning och biblioteket i farozonen: Ännu några rätt vettiga motiveringar. Bra jobbat! Men ni borde jobba lite på det där med interpunktation. Dessutom skall det väl vara stor bokstav efter en punkt även om punkten inte borde sitta där?

4. Står vårt Systembolag i farozonen?: Men vafan...nog för att det är en allmän fördom att Torshälla till stora delar är bebott av alkoholiserade finnar, men det är väl onödigt att spä på det ytterligare? Vad är det som säger att systembolaget skulle vara i fara, förresten? Har några indikationer getts på att det kanske skall stängas? Och i så fall, kommer det att göra någon skillnad ifall Torshälla är en egen kommun eller inte? Dessutom är den här punkten inte en motivering. DEN ÄR EN FRÅGA!

Slutligen: le grande finale; Allt blir sämre än idag!
Va!? Skrev ni inte nyss att det i alla fall inte kunde bli sämre än idag?

Sorry. Tidigare var jag helt neutral i frågan och hade till och med en liten idé om att rösta ja för Torshälla Stads Vänners skull (de har ju ändå kämpat så länge), men nu tror jag det blir ett nej i ren protest. Det kanske bara är jag som retar upp mig på idiotsaker på grund av allmän bitterhet, men så är det. Kanske inte riktigt den effekt som var tänkt, va?

Vill ni veta mer om Torshälla Stads Vänner rekommenderar jag att ni tittar in på deras hemsida.

Dagens:
Mars Volta - Meccamputechture

1 comment:

ptrk said...

Hahaha, gud vad jag är glad att jag inte bor i Eskilstuna längre. Vilket himla ickeproblem att folkomrösta om. Tycker det verkar helt befängt, Torshälla kommer att få höja kommunalskatten ganska mycket, om inte annat för att bekosta gymnasierna som ligger i Eskilstuna, och jag vet inte om de nämnda finska alkoholiserade (socialbidragtagarna?) är i stånd att betala mer skatt? Alltså nej, i resten av landet slås kommuner ihop, men inte Torshälla inte...

Kul reklamblad för övrigt!