Monday, September 25, 2006

Byggare Bob vs Ronnie.

Jag vet inte riktigt vad jag gjort byggarbetarna som håller på och renoverar fasaden på huset jag bor i, men det är tydligt att jag upprört dem på något sätt då de tycks ha inlett någon slags terror-kampanj emot mig. Det första de gjorde när renoveringen påbörjades var såklart att slänga upp byggnadsställnigar runt hela huset. Ingenting mer med det egentligen, men tyvärr gjorde det att alla bilar blev tvungna att parkera snett för att få plats. Dessutom ställde de upp en container längst in på gården, vilket gjorde att alla parkeringsplatser förskjutits ett par meter ut mot gatan. Slutresultat: en parkeringsplats mindre på gården så länge ställningarna och containern står kvar. Gissa vem som fick offra sin?

När sedan renoveringen påbörjades började arbetarna av någon märklig anledning hänga på min balkong för att ta en fika, ciggarrettpaus och så vidare. Det är självklart helt lugnt med mig, om det inte vore för en liten detalj. De lyckas av någon anledning alltid passa in sina kaffe/rök-pauser med min frukost/lunch/kvällsmat. Sätt er in i min situation; går upp vid halv åtta, trött och degig som få, fixar lite kaffe och kanske ett par mackor och sätter mig sedan i soffan för att försöka kvickna till framför tv'n. I bästa fall har jag morgonrock på mig, i värsta underkläder. Då hörs plötsligt en duns och två byggare dimper ned på min balkong från taket, tänder en cigg och börjar diskutera programmet som rullar på min tv!

Droppen var dock imorse. Kom i säng alldeles för sent igår. Tror inte jag slocknade förrän framåt en halv tre/tre, trots att jag skulle vara på jobbet kl 9 i morse. Innan dess skulle jag även hinna uppvakta Elle, som fyller idag. M a o var jag tvungen att gå upp vid åtta senast för att hinna och till råga på allt led jag redan av viss sömnbrist efter helgens eskapader. Blev väl en fyra timmar sömn Lördagsnatten. Guldläge...

Klockan halv sju imorse ansågs tydligen renoveringen klar och byggjobbarna började riva ställningen kring huset. HALV SJU! Och självklart började de vid min balkong. Så, efter att ha fått sova sisådär tre och en halv timme för andra natten i rad väcktes jag av ljudet av hammare mot plåt, en radio på högsta volym och snack om vad byggarna skulle käka idag; kebab eller pizza? Det var bara att gilla läget och gå upp, då de uppenbarligen inte hade några planer på att sluta förrän de rivit hela ställningen.
Kära byggare: Jag kapitulerar. Nu orkar jag inte längre. Berätta vad jag gjort för oförrätt gentemot er så skall jag försöka gottgöra den så gott det går. Ni vinner. Låt mig bara sova i natt...

Dagens:
Frank Black - Headache

4 comments:

Robby said...

hahaha!
kebab eller pizza? Det är ju ett livsviktigt beslut förstår du väl!
=)

Robby said...

hahaha!
kebab eller pizza? Det är ju ett livsviktigt beslut förstår du väl?
=)

Anonymous said...

Fyfan, jag lider med dig!
När jag bodde på Kungsgatan ovanför energi & miljöbutiken så fick dom för sig att renovera hela jävla våningen under mig. Vaknade till de ljuva tonerna av flera olika sorters monsterborrar ungefär kl 6 varje morgon. Jag låg och sparkade i väggen bredvid sängen och visste inte om jag skulle skratta eller gråta. En morgon gick jag t.o.m. ner med täcket svept runt mig och fråga hur länge de hade tänkt att hålla på. 4 underbara månader allt som allt, utan någon som helst kompensation från Graflunds. Bastards!!!

Anonymous said...

jag kan inte låta bli att njuta när jag läser att mina vänner råkar ut för saker som just ditt renoveringsdilemma och andra missöden.

ot : det är typiskt en sån sak som JAG skulle råka ut för.